lördag 2 september 2017

I barndoms fotspår!

Tid är en lyxvara, nu som då.
Då då tiden var en evighet framför mig men som nu till synes bara var ett stenkast bort.
Jag var ung och fisketokig redan då. Ute på äventyr i bråvikens vatten letade vi lokaler som höll fisk. Då fanns det gott om fisk fortfarande. Riktat Havsöringsfiske talade man inte om, det bet på en Öring då och då men det var för det mesta Gädda och Abborre som stod på agendan.




På en ö finns en lagun med ett smalt tillopp. Där fanns de, Gäddorna. De låg och lurade i bakhåll på alla de olika yngel som använde lagunen som uppväxtplats.
Där fanns även vi så klart. En óch annan Gädda fick följa med hem. Nu står jag där igen i nostalgins tecken och suttar mitt drag.


Lagunen levererar fortfarande, tiden verkar stått still här medans jag gjort en annan resa. Kanske kommer jag snart tillbaka eller så kanske det tar ett par tiotal år till om man får vara frisk.


Hur som helst, man vet aldrig vad nästa kast för med sig.

1 kommentar:

Tedden sa...

Härligt, och snygg T- Shirt

/T