fredag 3 oktober 2014

MSX bygger broar!



                                                                                                    Kan en Keps ge tur, på riktigt?
 
Nog har man hört talas om turplagg i form av kepsar och andra intima munderingar. Men skrock är ju en sak, det förmodade ödet ett annat. Hur som helst, jag hade bestämt mig. Jag skulle ner till min barndoms vatten med utmynnande å och hjälpa till med biotopvård för HavsÖringens lek, rulla sten och langa hink med lekgrus.

En resa över dagen på 20mil t&r var egentligen inte så svårt att övertala sig själv om att utföra. Inte om syftet var att förbättra mitt eget framtida fiske och en fortsatt existens för HavsÖringen. En fisk jag brinner för och älskar att hata i sitt lynniga beteende. 


Näveåns HavsÖring tillsammans med Sportfiskarna hade utlyst frivilliga eldsjälar till evenemanget och vi var många entusiaster som slöt upp. Den samlade skaran var ett blandat eldorado av generationer. Från 6 år och uppåt pensionärsstrecket, alla var där. Fantastiskt att ett fritidsintresse kan vara så drivande. 

-Flugfiskar du? Frågan kommer mitt i en langning av en hink sten. Ja! Svara jag, varför tror du det?
-Jag ser det på Kepsen säger främlingen som tar emot hinkarna. Jag har hälsat på honom tidigare men sen briserade alla åt varsitt håll i sina göromål.  Var bor du, vad jobbar du med osv……
Samtalet glider vidare och utan att jag vet ordet av har jag träffat min framtida hyresvärd. Vi har jagat i månader, tänkt och funderat i år men inte hittad vad vi söker i boende i den stad jag ämnar att retirera till. Helt plötsligt dyker den upp, chansen, tillfället och ödet att bara greppa och vara tacksam över.
 Allt detta på grund av en viss beslutsamhet, en Keps och lite socialt nätverkande. När jag tänker efter är det precis som Öringfiske, beslutsamhet, rätt plats och rätt tid……då händer det! 

Man vet aldrig vad nästa möte för med sig J

Inga kommentarer: